wtorek, 23 stycznia 2018

Cud chłopak, R. J. Palacio | opinia

To nie jest zwykła książka. To piękna opowieść dla dużych, i dla małych. To historia pełna wzruszeń, z której każdy z nas może wyciągnąć jakąś lekcję. Jest uniwersalna, niepowtarzalna, po prostu wyjątkowa.

Cud chłopak | R. J. Palacio | 9/10 | wyd. Albatros

Poznajcie Augusta - to zabawny, pełen energii, inteligentny chłopiec, który właśnie ma zacząć piątą klasę. Jednak jest coś co powoduje, że August różni się od swoich rówieśników - tym czymś jest jego wygląd. Chłopiec przeżył mnóstwo operacji przez co jego twarz została zdeformowana. Do tej pory uczył się w domu. Jak zareagują rówieśnicy na wygląd Augusta? Czy chłopiec odnajdzie się w nowej rzeczywistości? Jak odmienią się bohaterowie powieści?

Wszyscy powinniśmy przynajmniej raz w życiu dostać owację na stojąco, bo przecież każdy z nas zwycięża ten świat.

Wygląd to nie wszystko


Powieść Palacio przede wszystkim uczy nas, że wygląd człowieka tak naprawdę nie ma znaczenia - liczy się to co mamy w środku - wydaje się, że jest to dość oklepany tekst, stosowany przez większość psychologów, wiele razy już przez nas słyszany.... Jednak tutaj nabiera on wielkiego znaczenia. To nie są tylko puste słowa, rzucane ot tak - ta książka NAPRAWDĘ WPŁYWA NA CZŁOWIEKA, zmienia postrzeganie świata oraz innych ludzi, wywiera ogromny wpływ i za to należą się wielkie brawa dla autorki.

Jeżeli każdy na tej sali przyjmie zasadę, że zawsze i wszędzie będzie się starał postępować ciut lepiej niż trzeba, to nasz świat rzeczywiście stanie się lepszym miejscem.

 

Jak się odnaleźć w nowej społeczności?


Każdy z nas prędzej czy później będzie musiał się z tym zmierzyć - czy to w nowej szkole, pracy, na studiach. Tutaj mamy podobną sytuację - Augggie po raz pierwszy idzie do szkoły, dodatkowo jego specyficzny wygląd powoduje, że chłopiec przeżywa jeszcze większy stres związany z nowym środowiskiem. Wiadomo - na początku zawsze jest trudno, nie możemy się odnaleźć, lecz z czasem to wszystko przemija... To kolejna nauka jaką możemy wyciągnąć z tej powieści - mimo iż wydaje Ci się, że coś Cię przerasta, że nie dasz sobie rady - za wszelką cenę musisz iść naprzód, nie wolno Ci się poddać, bo wtedy nie dasz sobie rady.

Książka dla każdego


Wydawać by się mogło, że Cud chłopak jest książką dla dzieci - nic bardziej mylnego. To powieść dla osób w każdym wieku - każdy wyciągnie z niej jakiś morał i spędzi naprawdę miłe chwile, bo przez tę lekturę po prostu się płynie - rozdziały są krótkie, a język autorki jest bardzo swobodny, książka pisana jest z perspektyw bohaterów, którzy pojawiają się na jej kartach - każdy z nich jest inny, każdy prowadzi narrację w inny sposób, ale jest to naprawdę świetny zabieg, bo pozwala nam na spojrzenie na wykreowany świat przez oczy wielu postaci i "wejście w ich myśli".

Jeśli możesz dać dowód albo swojej racji, albo dobroci, daj dowód swojej dobroci. 

 

Jedna z najlepszych powieści 2017 roku


Cud chłopak to książka, która zostanie ze mną na bardzo długo i śmiało mogę ją zaliczyć do grona najlepszych książek 2017 roku. Na pewno jeszcze kiedyś do niej wrócę i już nie mogę się doczekać jej ekranizacji, której zwiastun zostawię wam na dole. Jeśli jeszcze nie czytaliście tej pozycji to zachęcam was do nadrobienia zaległości. Poznajcie Augusta i pozwólcie mu odmienić was, zmienić sposób myślenia i dajcie się oczarować temu niezwykłemu dziesięciolatkowi. Naprawdę nie będziecie żałować. ;)



Udostępnij

8 komentarzy :

  1. O książce usłyszałam właśnie przez ekranizacje, ale na 100% przeczytam najpierw książkę :D

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Czekam aż film pojawi się w moim kinie. I idę, bo wiem, że warto. Książka genialna!
    POCZYTAJ ZE MNĄ

    OdpowiedzUsuń
  3. Książki jeszcze nie czytałam, ale bardzo mnie do tego zachęciłaś :) Na również planuję się wybrać.

    OdpowiedzUsuń
  4. Na razie szykuję się do obejrzenia ekranizacji (w końcu ma nominację do Oskara), ale potem chętnie porównam sobie film z książką. ;)
    Pozdrawiam!
    Zapraszam do mnie

    OdpowiedzUsuń
  5. Dużo słyszałam o tej powieści, jednak nie zagłębiałam się w fabułę, nie czytałam niczyich recenzji. Gdy zobaczyłam zwiastun chcąc zobaczyć jakiś filmik na YouTube, to stwierdziłam, że z pewnością przeczytam tą książkę. Jeszcze bardziej mnie tylko zachęciłaś :)
    Pozdrawiam!
    http://loony-blog.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Dużo o niej słyszałam wcześniej, a teraz gdy wychodzi (wyszedł? nie orientuję się) film jeszcze więcej. Ale ja tym razem chyba zrobię wyjątek i najpierw obejrzę, a jak mi się spodoba to ewentualnie jeszcze przeczytam. Jakoś nie mam ochoty na tę powieść i niestety żadne pozytywne słowa tego nie zmienią :)

    Pozdrawiam, Jabłuszkooo ♡
    Szelest Stron

    OdpowiedzUsuń
  7. z przyjemnością przeczytam tę książkę, dopiero później chciałabym obejrzeć film, uwielbiam takie historie.
    Pozdrawiam Natalia z bookinoman.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. W najbliższym czasie mam w planach sięgnąć po tę książkę, a Twoja recenzja mnie jeszcze bardziej do tego skłania ^^ Gorąco pozdrawiam ^^
    https://zaakreconazaaczytana.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Designed by Blokotek. All rights reserved.