sobota, 26 sierpnia 2017

Jakie sekrety skrywa szpital psychiatryczny? | To, co zostawiła - opinia

Tytuł: To, co zostawiła
Autor: Ellen Marie Wiseman
Tom: 1
Cykl: -
Liczba stron: 496
Wydawnictwo: Kobiece

Izzy Stone przeżyła ogromną tragedię w dzieciństwie. Jej matka zabiła jej ukochanego ojca kiedy dziewczyna miała zaledwie siedem lat. Od tamtej pory przechodzi z jednej rodziny zastępczej do drugiej. Kiedy wreszcie wydaje jej się, że znalazła coś na kształt normalnej rodziny, wraz z przybraną mamą znajduje stary dziennik jednej z pacjentek szpitala psychiatrycznego, który niedawno został zamknięty. Znajduje również kufer oraz masę niewysłanych listów. Izzy czuje, że musi dowiedzieć się więcej o właścicielce tych rzeczy - Clarze Cartwright.

Kilkadziesiąt lat temu Clara została wysłana do szpitala psychiatrycznego przez jej własnego ojca, za pokochanie mężczyzny, którego ten nie akceptował. Dziewczyna zmaga się z trudem codziennego życia w szpitalu oraz z każdym dniem czeka na pomoc. Ta jednak nie nadchodzi i osiemnastoletnia Clara przygotowuje się na najgorsze...
Książka pani Ellen Wiseman pisana jest z dwóch perspektyw - Izzy, oraz Clary. Wydarzenia w powieści opisywane są w czasie dwóch różnych epok - za czasów Clary, czyli w pierwszej połowie XX wieku, oraz za czasów Izzy - pod koniec XX wieku. Wydaje się, że te dwie młode kobiety niewiele mają ze sobą wspólnego. Jednak łączy ich więcej niż to się wydaje na pierwszy rzut oka. Izzy zgłębia tajemnice pobytu Clary w szpitalu oraz odtwarza przy tym traumatyczne wydarzenia ze swojego dzieciństwa.

Naprawdę nie spodziewałam się, że ta książka aż tak mnie wciągnie i zachwyci. Czytając tę pozycję straciłam poczucie czasu, bo całkowicie się zatraciłam w historii Clary oraz Izzy i nie mogłam się oderwać. Autorka ma wyjątkowy styl - jej powieść czyta się błyskawicznie, z zapartym tchem, nie mogąc się doczekać co będzie dalej, jak będzie wyglądał koniec oraz odkrywając dalsze losy dziewczyn. To, co zostawiła pokazuje jak bardzo pozory mylą, oraz jak wyglądało życie w szpitalu psychiatrycznym niecałe sto lat temu.
Książka porusza również trudne tematy, takie jak wykorzystywanie młodych osób, brak szacunku do ich zdania oraz poglądów. W tamtych czasach do szpitali psychiatrycznych trafiały osoby całkowicie zdrowe, takie, których rodzina chciała się po prostu pozbyć, a zwłaszcza kobiety. Pani Wiseman pokazuje czytelnikowi jak ciężkie było życie w takim szpitalu, oraz jak okrutnie człowiek postępował w stosunku do drugiej osoby. Wystarczyło odmienne zdanie na dany temat, żeby doprowadzić do czegoś strasznego.

Jeśli szukacie historii, która wciągnie was od pierwszych stron, od której nie będziecie mogli się oderwać, to sięgnijcie po powieść Ellen Marie Wiseman. To pozycja idealna dla was, jeśli szukacie książki z dużą dawką tajemnic, które będziecie odkrywać razem z bohaterami. Zdecydowanie jest to jedna z lepszych powieści tego roku, przy której naprawdę świetnie się bawiłam, a czytanie jej było prawdziwą przyjemnością. Autorka zadbała o to aby towarzyszyło nam mnóstwo emocji, oraz abyśmy mogli przeżywać i wczuć się w historię bohaterek. Polecam!

Moja ocena: 9/10

Za egzemplarz serdecznie dziękuję wydawnictwu Kobiece
Udostępnij

24 komentarze :

  1. Coraz częściej widzę tę książkę w blogosferze. ;)
    Książkę zdecydowanie mam ochotę przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Gdzieś już słyszałam o tej pozycji i jak uda mi się ją gdzieś złapać to chętnie przeczytam.
    xoxo
    L. (https://slowotok-laury.blogspot.com/)

    OdpowiedzUsuń
  3. Już w momencie pojawienia się zapowiedzi zainteresowałam się tą książką i teraz utwierdzam się w przekonaniu, że może to być coś dla mnie. Na pewno po nią sięgnę :)
    Pozdrawiam!
    houseofreaders.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Myślę, że przeczytam. Jestem ciekawa rzeczywistości psychiatryków
    POCZYTAJ ZE MNĄ!

    OdpowiedzUsuń
  5. Słyszałam o tej książce i mam na nią wielka ochotę.

    https://weruczyta.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Lubię mroczne klimaty i tajemnice, a na ten tytuł mam ochotę od dłuższego czasu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tajemnic tu jest pełno, więc myślę że będziesz zadowolona. ;)

      Usuń
  7. Ciekawa książka z mroczną tajemnicą! To coś co lubię ;) Świetna recenzja, zachęciłaś mnie do tej książki! Zostaję tu na dłużej :)
    Pozdrawiam, Daria z book-night

    OdpowiedzUsuń
  8. Właśnie czytam tą książkę w tym momencie i faktycznie, jest wciągająca i daje do myślenia, dziękuję za ciekawą recenzję! :)

    Pozdrawiam,
    shevvolfxczyta.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooo strasznie mi miło jak czytam takie komentarze ;))
      Miłej lektury :)

      Usuń
  9. Podpisuję się, bo książka jest świetna, wyborna i inne pozytywne przymiotniki <3


    Pozdrawiam
    To Read Or Not To Read

    OdpowiedzUsuń
  10. brzmi naprawdę interesująco, bardzo lubię pozycje, które odnoszą się do szpitali psychiatrycznych i ogólnie trudności życiowych w tej sferze, prowadzenie narracji z dwóch perspektyw także zachęca.


    Pozdrawiam serdecznie!
    Cass z Cozy Universe

    OdpowiedzUsuń
  11. Nieco przerażająco się zapowiada :D jesienny dreszczyk emocji ;D

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo lubię tematykę związaną z zakładami psychiatrycznymi i mam wrażenie, że ta książka również mi się spodoba :)
    zaczytanamona.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  13. Kolejna recenzja, która przekonuje mnie do sięgnięcia po tą książkę :)

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Designed by Blokotek. All rights reserved.